روش های مراقبت از فرش

روش های مراقبت از فرش

برای این که از یک فرش ماشینی به صورت مناسب نگهداری کنیم باید موارد زیادی را رعایت نماییم . شناخت و به‌کار گیری روش‌های مراقبت از هر وسیله‌ای کمک می‌کند که آن وسیله طول عمر بیشتری داشته باشد. فرش از جمله وسایل اساسی در دکوراسیون منازل هر فرد ایرانی است.
روش های مراقبت از فرش

روش های مراقبت از فرش

تمیزی و نگهداری از فرش تاثیر زیادی در زیبایی و طراوت خانه دارد. از طرفی فرش از جمله وسایل گران قیمت و با اهمیت در دکوراسیون منازل است. پس دانستن روش های مراقبت و تمیز نگه داشتن فرش برای همه ما واجب است.
نحوه مراقب از ریشه‌های فرش ماشینی ، نحوه قرارگیری فرش ، موارد اصولی در هنگام حمل و نقل فرش، اصول جارو کردن فرش، جلوگیری از بید خوردگی فرش و اصول انبار داری آن ، چگونگی از بین بردن لکه های فرش و از بین بردن جای مبلمان از روی فرش و چگونگی شست و شوی فرش همگی مواردی هستند که حتما باید به آن توجه شود.

جارو برقی بهترین وسیله برای نظافت روزانه فرش ماشینی

نظافت و تمیزی روزانه فرش تاثیر بسیار زیادی در حفظ زیبایی فرش دارد ،فرش را بطور منظم و دقیق جارو بزنید مخصوصاً قسمتهایی که رفت و آمد بیشتری صورت می گیرد.
راه رفتن بر روی فرشهای کثیف به کثیفی و لکه ها اجازه می دهد تا به قسمتهای پایین پرز ها وارد شوند که برطرف سازی آنها مشکل تر است و این امر می تواند به بافت فرش صدمه بزند. جارو زدن مداوم این ذرات را قبل از این که مشکلی بوجود بیاورد از بین می برد.
برای مسیرهای پر رفت و آمد در هفته سه یا چهار بار و برای مسیرهای کم رفت و آمد در هفته دوبار جارو کردن توصیه می گردد.

قراری گیری فرش درجای مناسبی از خانه

هنگامی که نور خورشید به یک شی می تابد به صورت خواه یا ناخواه باعث تاثیر گذاری بر روی آن می شود .که این تاثیر مخرب است . فرش ها نیز از قاعده مستثنی نمی باشند . سعی کنید فرش را در جای از خانه پهن کنید که دور از نور خورشید است و یا نور مسقیم خورشید بر روی آن نتابد . اگر نور خورشید به صورت مستمر بر روی فرش بتابد باعث می شود که فرش دچار رنگ پریدگی شود و به بافت آن نیز آسیب برسد . می توانید آن قسمت از خانه یتان که دارای نور مستقیم می باشد را با پرده بپوشانید تا از شدت نور کاسته شود.

فرش‌ها را دور از رطوبت نگهدارید:

می‌توان گفت رطوبت یک عامل خطرناک است و به تدریج باعث پوسیده شدن فرش‌تان می‌شود. اکثر فرش‌هایی که به کارگاه‌های رفوگری فرستاده می‌شوند فرش‌های هستند که در اثر رطوبت به تدریج دچار پوسیدگی شده‌اند.برای جلوگیری از پوسیدگی فرش بر اثر رطوبت چند راه کار وجود دارد که عبارتند از: گذاشتن گلدان به صورت مستقیم بر روی فرش خود داری نمایید سعی کنید گلدان با سطح فرش نیم متر فاصله داشته باشد.
اگر لیوان آب و یا ظرف آب بر روی فرش ریخت سریعا آن‌را از روی فرش خشک کنید تا آب به عمق فرش نفوذ نکند. زیرا اگر آب به عمق نفوذ کند باعث ایجاد بوی نامطبوع می‌شود و همچنین به مرور زمان دچار پوسیدگی می شود.
– اگر آب به هر دلیلی به فرش شما نفوذ کرد اولین کاری که باید انجام دهید این است که با یک قاشق سریعا آب را جمع کنید به این صورت که قاشق را در جهت مخالف خاب فرش بکشید  تا بتوانبد آب را تا جایی که امکان دارد از روی قالی جمع کنید.
– دومین کاری که لازم است انجام دهید این است که یک دستمال خشک را به صورت رفت و برگشت بر روی فرش بکشید.
– سومین کار این است که با حرارت میلایم و با فاصله زیاد پشت فرش را خشک کنید.
روش های مراقبت از فرش

روش های مراقبت از فرش

رعایت نکات اصولی در هنگام حمل و نقل فرش

از قرار دادن فرش در پشت کامیون یا وانت باری که چادر ضد آب ندارند اجتناب کنید زیرا اگر در میان راه هوا بارانی شد نه تنها فرش بلکه تمامی اسباب و اثاث شما خیس خواهند شد.همچنین دقت کنید کف ماشین باربری تما خشک باشد.
• هنگام جابجایی فرش اگر مبل یا وسیله ای بر روی آن است حتما آن را برداشته و سپس اقدام به جابجایی فرش کنید و از کشیدن فرش هنگامی که جسمی سنگین بر روی آن است خودداری کنید.این نکته همچنین شامل وقتی که میخواهید فرش را بسته بندی کنید نیز می شود.
• در جابجایی فرش عجله نداشته باشید و حتما سعی کنید دو نفری فرش را جابجا کنید مخصوصا فرش های بزرگ و دستباف.
• از مهمترین اصول حمل و نقل فرش طریقه بسته بندی و لوله کردن آن است که دقت کنید حتما سفت و محکم لوله شده باشد تا در مسیر و بر اثر تکان های ماشین باربری فرش باز نشود.البته برای جلوگیری از این کار بلافاصله بعد از لوله کردن حتما به کمک طناب یا ریسمان دو طرف فرش را ببندید.
• اگر مسیر شما خیلی طولانی نبوده و چند روزی در راه نخواهید بود میتوانید از نایلون ها مخصوص بسته بندی استفاده کنید اما اگر قرار است فرش زمان طولانی در حالت بسته بندی باشد بهتر است بجای نایلون از پارچه یا کاغذ بسته بندی سخت استفاده کنید و با چسب محکم کنید.
• بهتر است بعد از رسیدن به مقصد نیز مواردی از جمله مراقبت در عدم برخورد به کف یا دیوار به هنگام جابجایی فرش و تمیز بودن محل مستقر را نیز رعایت کنید.

روش شستشوی فرش

1. ابتدا فرش را در محلی شیبدار پهن کنید و سطح آن را کاملاً خیس نمایید.
2. محلول شامپوی فرش و آب ولرم را تهیه کرده و با اسفنج کل سطح فرش را بشویید.
3. سطح فرش را پس از اتمام شستشوی آن با آب طوری بشویید که کل مایع شوینده از آن خارج شود.
4. فرش را پس از اتمام شستشو با آب در محلی شیبدار با شیب تند پهن یا از جایی آویزان نمایید.
5. دقت نمایید فرش پس از پهن کردن یا آویزان نمودن یکنواخت پهن شده و هیچ جایی از آن چروک نشود.
6. جهت حمل و نقل فرش پس از شستشو حتماً آن را به صورت رول شده حمل نمایید و از تا زدن فرش خودداری فرمایید.
7. توصیه می گردد حتی الامکان از خدمات قالیشویی های معتبر استفاده نمایید.

روش و دستور العمل های لکه زدایی

باتوجه به استفاده فرش ماشینی در شرایط مختلف و احتمال ایجاد لکه های گوناگون و کثیفی در سطح فرش برای نگهداری بهتر از فرش های شما و تمیز کردن لکه های فوق در جدول مقابل، لیست لکه های معمولی و عمومی و نحوه بر طرف کردن آنها با توجه به منشاء آن ها بیان می گردد. هر کدام از لکه ها را بر اساس جدول مربوط و ترکیب دستورالعمل های زیر تمیز نمایید.

روش های لکه زدایی:

1. لکه هایی که قابل برداشتن است بوسیله قاشق بردارید.
2. محلولی از سرکه سفید و شامپوی فرش و آب ولرم تهیه کرده روی محل لکه بریزید.
3. محلولی از شامپوی فرش و آب ولرم تهیه کنید.
4. پارچه سفید و تمیزی که آغشته به تینر و یا الکل سفید می باشد را روی محل لکه قرار داده و مالش دهید.
5. پارچه سفید و تمیزی که آغشته به محلول شامپوی فرش و آب ولرم می باشد را روی محل لکه قرار دهید.
6. محل لکه را طوری مالش دهید که مواد لکه زا بطور کامل در محلول حل شود.
7. با یک پارچه سفید و خشک محل لکه را بطور کامل مالش دهید تا اثرات لکه و آب حاوی آن بخوبی پاک شده و جمع شود.
8. بگذارید لکه خشک شود سپس با جارو آنرا تمیز کنید.
9. یک تکه یخ روی لکه برای فریز شدن قرار دهید.
10. لکه را با الکل سفید خیس کنید.
11. از محلول آب و آمونیاک 10% استفاده کنید.
12. از محلول آب سرد و شامپو استفاده کنید.
13. از پارچه سفید آغشته به استون استفاده کنید.

روش های از بین بردن جای مبلمان و وسایل از روی فرش

استفاده از وسایل سنگین و مبلمان بر روی فرش ها ممکن است باعث ایجاد فرو رفتگی های بر روی فرش شود. وجود یک چاله بر روی فرش می‌تواند برای شما ایجاد نگرانی کند اما نگران نباشید زیرا می‌توانید با کمی تلاش این فرورفتگی‌ها را برطرف نمایید.
برای این کار روش های مختلفی وجود دارد که عبارتند از:
روش اول: قرار داردن یک پارچه مرطوب بر روی فرورفتگی . برای این کار می توانید از حوله و یا پارچه های قدیمی تمیز نیز استفاده کنید. که حوله به دلیل ضخامت بیش‌تر برای این کار بهتر است. پارچه و یا حوله مرطوب را بر روی فورورفتگی قرار دهید و سپس با یک اتو که درجه گرما آن متوسط می باشد را به مدت 30 تا 60 ثانیه بر روی پارچه و یا حوله قرار دهید. دقت کنید که حرارت اتو زیاد باشد زیرا ممکن است باعث آسیب رساندن به حوله و یا فرش شود
 و حتما اتو را بر روی حوله حرکت دهید و آن را بر روی حوله ثابت نگه ندارید.  بعد از 30 تا 60 ثانیه اتو و حوله را  از روی فرش بردارید باید جای فرورفتگی از بین رفته باشد .
روش دوم: شما می‌توانید با استفاده از یخ فرورفتگی ایجاد شده بر روی فرش را از بین ببرید به این صورت که ابتدا یخ را در قسمت فرورفته فرش قراردهید اگر فرورفتگی بزرگ است می توانید از چند قالب یخ استفاده نماید دقت داشته باشید که روی تمام قسمت های فرورفته یخ وجود داشته باشد . و اجازه دهید تا یخ ذوب شود و برای این کار بهتر است چند ساعتی صبر کنید تا یخ به طور مطلوب اثر کند . سپس با استفاده از یک مسواک قدیمی بر روی قیمت فرورفته بکشید و دقت داشته باشید که قسمت فرورفته مرطوب باشد . اما اگر قسمت فرورفته زیادی خیس است می توانید با استفاده از یک حوله آب  های اضافی آن را بگیرید . اگر مسواک ندارید می توانید از برس قالیشویی نیز استفاده نمایید .
دیدگاه‌ها 0

*
*

3 × 4 =